Blog Post

Zo stem je het niveau van je tekst af op jouw doelgroep. (taalniveaus)

  • door Blogger CC
  • 02 mrt., 2019

De taal van je klant spreken. Dat is pas knap!

'Wat geeft het of iemand slims is, als hij anderen zijn kennis niet kan bijbrengen'. Deze quote van de Griekse filosoof Plato vat in één zin samen wat vaak misgaat in communicatie. Het taalgebruik is onvoldoende afgestemd op de doelgroep. Vaak wordt jargon gebruikt. Onbewust, omdat het voor jou gesneden koek is of bewust om je deskundigheid te laten zien.  Een valkuil voor  veel aanbieders van diensten of producten. Jij bent er dag en nacht mee bezig, maar lezers vallen pats boem in de materie. Als je lezers niet meeneemt vanaf de start van hun zoektocht bereik je het tegenovergestelde. Je potentiële klant snapt er geen bal van.  En haakt af. Weg betrokkenheid. Weg kans op conversie. Wil jij dat jouw teksten gelezen én begrepen worden, pas je stijl dan aan op het taalniveau van jouw doelgroep.  

Taalniveaus worden in Nederland gebruikt om de leesbaarheid van teksten te bepalen. Er zijn verschillende tools beschikbaar waar je je teksten kunt toetsen op leesbaarheid. De niveaus lopen op van heel eenvoudig tot zeer complex: 

  • A1/2 = Gemakkelijke teksten: vertrouwde namen en bekende woorden. Korte eenvoudige teksten.
  • B1/2 = Gemiddeld niveau:  alledaags taalgebruik. Moeilijkere teksten als dit gerelateerd is aan iemands hobby of beroep.
  • C1/2 = Complexe teksten:  lange en complexe teksten. Lezers begrijpen vaktermen en technische beschrijvingen.

80% van de Nederlandse bevolking begrijpt teksten op B1 niveau. Ook hogeropgeleiden vinden teksten op B1/2 niveau prettig, zo blijkt uit onderzoek. Vooral als het over onderwerpen gaat waar zij  weinig van afweten. Schrijf je volgens de spelregels van B1 dan weet je zeker dat de meeste mensen jouw tekst begrijpen. De rijksoverheid hanteert om deze reden teksten op B1 niveau als standaardnorm voor alle communicatie. 

Er zitten ook nadelen aan schrijven op B1 niveau. Het is praktisch onmogelijk om een tekst zo te schrijven dat iedereen het begrijpt. Een tekst wordt snel kleurloos als je alleen maar korte zinnen en eenvoudige woorden gebruikt. Lezers kunnen zich storen aan 'te simpele'teksten. Ze kunnen het gevoel krijgen dat ze niet serieus worden genomen. Schrijven op B1/B2 niveau is een prima uitgangspunt maar blijf vooral je eigen  creativiteit en gezonde verstand gebruiken.  Er is er namelijk maar een zo als jij! Wil je een beetje op weg geholpen worden bij het schrijven van goed leesbare teksten volg dan onze schrijfworkshop. Leuk en leerzaam.

Wil je meer weten over  taalniveaus lees dan ook dit
door CC Blogger 27 feb., 2019
Veel mensen hebben moeite met het lezen van hun post. Vooral formele brieven van bijvoorbeeld overheidsinstanties, pensioenfondsen, verzekeraars, advocaten. Je weet dat je er iets mee moet, maar vaker belandt de brief op de stapel 'ongezellige post'.
Share by: